Pátek, 19. Listopad. 2010

Maloobchod v zajetí „digitálu“

Již dnes umožňují chytré telefony zobrazení „rozšířené reality“. Kamera tak může zobrazovat vedle obrazu reálného světa další datovou vrstvu. Ta podává informace nebo zobrazuje i „hologramy“. Do budoucna má tento trend ještě zesílit. Když americký ekonomický časopis Forbes hledal odpověď na otázku, jak bude vypadat svět v roce 2020, bylo nakupování prostřednictvím „rozšířené reality“ jednou z kritických oblastí. Společnost Frog Design zabývající se produktovými inovacemi v rámci iniciativy pozvala designéry, futuristy a novináře na workshop v San Francisku, kde diskutovali o tom, jak digitální média a technologie změní svět, jak jej známe dnes.

Z obchodu neunikneš
Výsledek: „rozšířená realita“ se podle předpovědí zmíněné firmy stane naším všudypřítomným průvodcem. Každá reálně se vyskytující věc bude existovat také v digitálním světě, bude indexována a tak připravena být kdykoli identifikována prostřednictvím mobilního zařízení. Jak si můžeme představit nakupování v takovém světě? Řekněme, že se nám zamlouvá kabát, který na sobě má kolemjdoucí žena. Pak stačí kus oděvu zaměřit jen pomocí mobilního zařízení nebo třeba digitálních brýlí. Zobrazí se nám značka, popis a aktuální cena v e-shopu. Máme tak možnost si ihned daný kus objednat. Prakticky nikdy tak neopustíme nákupní prostředí – pro nás jako zákazníky představa, na niž si budeme muset zřejmě ještě chvíli zvykat, pro maloobchodníky ale jistě představa lákavá.

Sprcha v MP3
To je možná zatím poněkud vzdálený – nikoli však nereálný – náčrtek budoucnosti. Co funguje již nyní, jsou kromě aplikací umožňující jednoduché srovnání cen (viz výše) také ty, jež šetří čas nakupujících a třídí nákupní seznamy podle dispozic daného obchodu. Další poskytují například zajímavé tipy na nákupy v rámci obchodního centra, kde se zrovna nachází uživatel daného mobilního telefonu. Reálné a digitální světy se prolínají – a to nejen, pokud jde o „rozšířenou realitu“. Například řetězec rychlého občerstvení Burger King v Japonsku instaloval „zvukové sprchy“ umístěné nad jednotlivými stoly. Ty umožňují návštěvníkům připojit svůj mobilní telefon a přehrávat v něm uložené skladby ve formátu MP3, aniž by nutně rušili ostatní návštěvníky.

S iPadem pro Mercedes
Další možnosti přináší novinka z dílny společnosti Apple – iPad. Řada lidí se ptá, k čemu je iPad užitečný, když se přece nejedná o plnohodnotný počítač s kompletním rozhraním. Možnou odpověď dávají právě obchodníci nebo třeba hotely. V kontaktu se zákazníkem je iPad totiž skvělou prezentační pomůckou – místo toho, abychom museli k zákazníkovi komplikovaně natáčet notebook nebo monitor počítače, můžeme společně projít produktovou prezentaci zcela pohodlně přímo na „tabletu“ položeném na stole, přičemž můžeme zůstat prostřednictvím WiFi neustále připojeni k internetu. Jak zmiňuje společnost PSFK, ve Spojených státech vybavil iPady své vybrané dealery např. distributor prémiových vozů Mercedes-Benz.

Nově v záklonu
iPad však slouží také jako „pokračování“ klasických médií – díky své lehkosti a skladnosti je na rozdíl od tradičních notebooků ideální pro surfování vleže, čtení textů a sledování videí. Čtení na iPadu je daleko přirozenější než čtení na počítači, argumentuje také studie agenturní sítě Proximity Worldwide věnovaná právě fenoménu s názvem iPad (ke stažení na www.proximity.cz). Proto bývá iPad popisován také jako zařízení, které ovládáme v záklonu („lean back“), na rozdíl od počítače, k němuž se zpravidla skláníme („lean forward“). U počítačů a notebooků hrají však roli i psychologické faktory, jako je například využití pro práci spíše než pro zábavu, připomíná studie.

Celý článek naleznete v časopise managementu obchodu Výběr.

  • Share/Bookmark
NAPSAL Proximity Prague V 17:44