Pondělí, 18. Listopad. 2013

Twitter a IPO: dotcomová bublina, nebo začátek úspěchu?

Twitter Goes Wall Street

Hlavní zprávou minulých dnů byl v oblasti sociálních médií jistě vstup společnosti Twitter na burzu, tzv. IPO (Initial Public Offering). Analytici se začali předhánět v komentářích, jak bude či nebude Twitter úspěšný a nezapomněli zmínit, že se Twitter za celou dobu své existence nedostal do černých čísel.

Celková akumulovaná ztráta od roku 2006, kdy společnost vznikla, přesáhla 400 milionů dolarů. Nicméně aktuálně Twitter hlásí navýšení tržeb na více než 200 milionů dolarů ročně a tento trend je rostoucí. Navíc síti utěšeně přibývají další uživatelé – v roce 2012 jejich počet dosáhl údajně půl miliardy; je však otázkou, kolik účtů je skutečně aktivních. Pokud jde o české uživatele, jejich počet se odhaduje na cca 200 tisíc, nikde však zatím nejsou k dohledání přesná čísla.

Otevře tedy vstup na burzu další – a úspěšnější – kapitolu Twitteru? To bude záviset i na strategii společnosti, která zatím postupovala s nabídkou reklamních formátů dost opatrně, snad aby nenaštvala své stávající uživatele. V současnosti nabízí zadavatelům propagaci účtů („Promoted Accounts“), tweetů a trendů. V květnu pak oznámila uvedení „Lead Generation Cards“, což jsou karty vkládané k tweetům umožňující sbírat zákaznická data a provádět konverze. Zadavatelé tak mohou uživateli umožnit např. vyplnění a odeslání e-mailu do formuláře umístěného přímo v tweetu.

Do budoucna lze předpokládat, že Twitter začne nabízet zadavatelům i další možnosti oslovení uživatelů své sítě, které budou dále navyšovat obrat (a snad povedou k ziskovosti). Musí přitom postupovat obezřetně, aby se nedostala do pozice Facebooku, jehož nabídka reklamních formátů se stala nepřehlednou a jemuž začali v poslední době utíkat zejména mladí lidé. Investoři tak mohou být napnutí, jak rychle se podaří dosáhnout bodu zvratu („break even“).

Autor: KH

  • Share/Bookmark
NAPSAL Proximity Prague V 10:21