Pondělí, 20. Leden. 2014

Německý ADAC: rychlokurz krizového PR

Říkají si „Žlutí andělé“ a Facebooková stránka klubu ADACjsou s téměř 20 miliony členy největším automobilovým klubem v Evropě. V posledních dnech se však ukazuje, že do andělů mohou mít ve skutečnosti daleko. Řeč je o německém klubu ADAC. Poté, co vyšlo najevo, že anketa o nejoblíbenější auto roku byla zmanipulována, čelí spolek nyní masivní kritice. A opět se potvrzuje, že chybějící strategie pro krizovou komunikaci se může vymstít.

Poté, co se objevily počáteční pochybnosti o regulérnosti hlasování o nejoblíbenější auto Německa, vedení klubu důrazně jakoukoli kritiku odmítalo. Nyní však vychází najevo, že se klubu podařilo získat pro vítěze ankety, kterým se stal VW Golf, jen necelých 3,5 tisíce hlasů. Jelikož by taková anketa ale působila na německém trhu dost úsměvně, bylo zřejmě třeba číslům trochu pomoci. A tak bylo prezentováno číslo desetkrát vyšší.

Klub se celou záležitost snaží prezentovat jako pochybení jednotlivce, o němž ostatní členové vedení neměli tušení. To se zdá být ale prohlášení přitažené za vlasy a postupně na povrch probublávají další problémy. Falšování statistik tak nemělo být otázkou aktuálního ročníku ankety, ale mělo probíhat dlouhodobě. Rovněž se vyskytují otazníky ohledně testování automobilů. Nejednal klub – který se prezentuje jako nezávislý – na objednávku některých německých automobilek, když prezentoval model Dacia Logan jako nebezpečný levný model z východu, jenž se převrací v zatáčkách?

Na internetu vzbudilo rozhořčení také prohlášení, že šéf komunikace ve své funkci sice končí, ale bude ještě do konce letošního roku dostávat velmi slušný plat. A tak „palba“ neustává – naopak. Pod hashtagem #ADAC přibývají nyní každou minutou nové kritické a posměšné komentáře. Facebooková stránka klubu je pod neustálým náporem fanoušků a jen oficiální vyjádření vedlo za dnešní den k téměř dvěma stovkám komentářů.

Celá aféra je samozřejmě vítána ze strany médií a velmi se hodí zejména bulvárnímu deníku Bild, který nyní může každým dnem přinášet další a další senzační titulky. Někteří členové tak berou záležitost s lehkostí ve stylu „Zfalšovaná anketa, vylepšená čísla – no a co?!“ ADAC by se měl podle nich zaměřit na svou hlavní kompetenci, a to je skutečná pomoc motoristům. O automobilové ankety prostě není příliš zájem. Což nakonec dokládá právě počet hlasujících.

Autor: Kristián Hloušek

  • Share/Bookmark
NAPSAL Proximity Prague V 14:16
KATEGORIE: PR, Social media