Úterý, 25. Březen. 2014

Marketing se mění, a ovlivňuje tak i vnímání kreativity

Kreativita

Komentář pro Marketing & Media, vydání ze dne 24. 3. 2014

Všichni jsme už dávno slyšeli, že musí marketingová oddělení změnit chápání svých úkolů. Teprve nyní se však přestává pouze mluvit a důsledky změn začínáme vidět ve své každodenní práci. Marketingoví manažeři nepoptávají po svých partnerech už jen pěkné obrázky a líbivé slogany, ale přichází s reálnými problémy byznysu.

Jak identifikovat ty zákazníky s nejvyšší potenciální hodnotou pro firmu? Jakým způsobem je získat a následně udržet? Jak je využít pro akvizici dalších – podobně situovaných – zákazníků? To jsou jen některé otázky, se kterými se nyní, při plánování strategií na roky 2014 a 2015, setkáváme.

Marketingová oddělení si uvědomují, že musí vedení svých firem jednoznačně doložit svou hodnotu. Zatímco dříve tak bylo zadáním často jednoduše navýšit prodej oslovením „anonymní masy spotřebitelů“ (klasická cílová skupina: muži a ženy od 0 let výše), nyní je situace komplikovanější. V mnoha případech nejde o to „prostě více prodávat“, ale prodávat chytřeji – tzn. tam, kde jsou vyšší marže, tam, kde jsou vyšší šance na up-sell a cross-sell a tam, kde můžeme počítat s vytvořením dlouhodobého ziskového vztahu.

S tím však souvisí rovněž charakter práce agentur. Pro oslovení zmíněné „anonymní masy spotřebitelů“ je vhodným nástrojem kreativní reklama s velkým zásahem – což zajistí „reklamní agentura“. Pro sofistikovanou práci se stávajícími a potenciálními zákazníky však potřebují marketéři v první řadě něco a někoho jiného – partnera, který skutečně pochopí jejich byznys a pomůže jim v hledání nových cest k zákazníkům a zisku. Je zřejmé, že agentura v tradičním chápání tady ztrácí svou relevanci.

Stejně jako marketingová oddělení nově definují svou roli, bude třeba změnit i chápání podstaty agentur. A mimochodem: také kreativitu bude v tomto kontextu nutno definovat nově. Už ne jako „ulítlé nápady nekonvenční partičky“, ale jako nový, nevšední nebo na první pohled ne zcela zřejmý způsob vedoucí k naplnění obchodních cílů klienta.

Autor: Kristián Hloušek

  • Share/Bookmark
NAPSAL Proximity Prague V 09:11